« Takaisin

Vihaiset linnut tulevat

Rovio järjesti Angry Birds -elokuvan ainoan lehdistönäytöksen Helsingin Tennispalatsissa 10.5.2016 tiistaina. Ensi-iltaan elokuva tulee perjantaina kolmastoista päivä. Lehdistönäytökseen oli paikalle roudattu myös aimo joukko pikkulapsia opettajineen näytöstä katsomaan, sekä runsaasti hypetystä, esim. punainen matto, vartijoita ja ihmistä isompi punainen pehmolintu. Elokuvan aluksi näytettiin paljon valokuvia, joista saattoi päätellä, että elokuva on ison luokan kansainvälinen bisnes. Hyvin helppoa on todeta Rovion osaavan tehdä viihdettä ainakin pelien muodossa ja liiketoiminnan tulos on ollut, kuten melkein kaikki suomalaisetkin tietävät, alussa suorastaan erinomainen ja sitten homma meni pieleen. On hyvä, jos suomalainen yritys ja sen tuote pärjää maailmalla ja niistä maksetaan tolkullisella tavalla veroja Suomeen. Siitä kiitos Roviolle. Vihalintujen markkinointi osoittaa, että myös markkinointia Rovio osaa tehdä kunnioitettavaan tapaan.

Leffan juoni (synopsis)

Juoni on pelin päälle liimattu. Markkinoinnillisesti Roviolla on ollut tarve keksiä edes joku ”syy” jolla menestyneestä mutta varsin väkivaltaisesta vihalintupelistä saataisiin edes hiukan salonkikelpoisempi. Siksi Rovio ilmoittaa (tai siis tilaustyönä tehdyn leffan tahot), että ”saadaan vihdoin tietää, miksi linnut ovat vihaisia.”

Elokuva vie meidät saarelle, jolla asuu onnellisia lentotaidottomia lintuja. Tässä paratiisissa vihanhallintaongelmista kärsivä punainen lintu Red, luonnottoman nopea Sakke ja omituisesti räjähtelevä Pommi ovat aina olleet kirjaimellisesti outoja lintuja. Mutta kun saarivierailulle saapuu salaperäisiä vihreitä possuja, näiden erilaisten lintujen tehtäväksi jää selvittää mitä possut oikein juonivat.

Elokuvan laatu ja tuleva menestys 

Columbia Picturesin/Rovio Entertainmentin elokuvan ovat ohjanneet Fergal Reilly ja Clay Kaytis, tuottaneet Cohen ja Catherine Winder, käsikirjoittaneet Jon Vitti sekä vastaavina tuottajina toimivat Mikael Hed ja David Maisel. Iso raha ja amerikkalainen meininki on siis vahvasti mukana. Myös surullisenkuuluisa hampurilaisketju McDonalds on yhteistyössä vihalintujen kanssa. Muutoinhan ”Mäkkäri” on joutunut sulkemaan myymälöitään Suomessa ja muualllakin maailmalla.

On täysi arvoitus, kuinka hyvin elokuva tulee menestymään. Tuote pelinä oli erinomaisen tunnettu ja suosittu. Myös rahaa elokuvan markkinointiin on ja sitä on myös käytetty. Kuitenkin... Elokuvan taloudellisen menestymisen suurimmaksi uhaksi nousee elokuva itse. Tämän leffan kohdalla ei voida puhua taiteesta, muutoin kuin ironisena vitsinä, eikä sitä ole todellakaan suunnattu älykkäille. Ei myöskään voida sanoa sen olevan mahtava lastenelokuva, jossa on hyvä juoni, (paitsi jos suostuu valehtelemaan!). Suoraan sanoen elokuva on pitkälti aivotonta viihdettä, jossa juoni köyhä ja joka sisältää lastenelokuvaksi epäloogista ja epäsosiaalista käyttäytymistä hämmentävän määrän. Elokuvan ennakkonäytöstä katsoessa elokuvia ammattitaidolla arvostelevalle aikuiselle jäi ikävällä tavalla päällimmäiseksi myötähäpeän kokemus etenkin elokuvan ydinsubstanssin osalta.

Vaikka markkinoinnilliset puitteet olisivat kuinka upeat, ei se ihan kaikkeen auta. Näin suomalaisena sitä kuitenkin toivoo, että elokuvan ikävän todennäköinen kananlento olisi edes mahdollisimman pitkä ja antoisa, huolimatta siitä, että elokuva itsessäänkin jo kertoo lentokyvyttömistä linnuista. Onneksi edes näin suomalaisena Roviosta lähtöisin oleva maailmanluokan meininki tuotti jonkinlaista piilotietoista yhteisen menestymisen fiilistä; hyvä Suomi! Tätä etuahan leffalla ei ulkomailla ole.

« Takaisin