« Takaisin

Riko lasi hätätilanteeessa; kirjan arvio

Talous- ja tiedetoimittaja Tapio Sippoin. 05.05.2020

Kriisiviestinnälle on nyt kysyntää enemmän kuin kymmeniin vuosiin. Eikä siitä edes puhuttu ennen käytännössä mitään. Hyvä kriisiviestintä ehkäisee ja lievittää kohuja ja niiden seurauksia, antaa organisaatiolle työrauhan ja saattaa organisaation normaalitilaan. Tätä aihetta on toki akateemisissa kauppatieteissä paljon tutkittu ja siitä on kirjoitettu yleensä englanninkielisiä monimutkaisia, korkealentoisia ja vaikeaselkoisia kirjoja. Suomenkielisen kriisiviestinnän kirjallisuus on siis marginaaliasia, ja etenkin helppolukuinen ja -tajuinen kirjallisuus on puuttunut lähes täysin.

Suomalaisen viestinnän ja markkinoinnin nykyguru ja ”Grand Lady” Katleena Kortesuo osuu tässä hetkessä kultasuoneen. Hän on kirjoittanut hyvän (ja todennäköisesti ainoan) kunnollisen suomenkielisen kriisiviestinnän pikaoppaan, joka tietysti on pääosin suunnattu johtajille. Todellisuudessa Katleenan 2016 ilmestynyt (1.painos) ja Kauppakamarin kustantama kirja Riko lasi Hätätilanteessa – Kriisiviestinnän pikaopas johtajille sopii luettavaksi kaikille viestinnästä ja kriisiviestinnästä kiinnostuneille, esim. liikemiehille, johtajille, poliitikoille, asiantuntijoille, toimittajille, tieteen tekijöille ja opettajille.

Osuva huumori on osa hyvää viestintää. Tosin kriisiviestintään se ei kovin hyvin sovi. Kirja-arvioon huumori kuitenkin sopii. Nykyhetkeen vedoten ehdotan, että tämä kirja pitäisi myös laittaa pakolliseksi ”tenttikirjaksi” virkaansa astuville kansanedustajille ja johtaville virkamiehille, ja etenkin ministereille, sekä THL:n ja HVK:n johtajille. Samalla kirjasta pitäisi vaatia tiivistelmäessee kaikilta kauppatieteiden maisteriksi valmistuvilta kypsyysnäytteen yhteydessä, sillä taitavaa kriisijohtamista ja -viestintää heiltä tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan.

Riko lasi Hätätilanteessa sisältää erinomaisesti kirjoitettua ja ansiokkaan tiivistä tietoa kriisijohtamisen luonteesta ja onnistuneen kriisijohtamisen ominaisuuksista. Kirjan lopussa on Älä lue tätä lukua -niminen luku, joka kannattaa lukea ihan aluksi ja etenkin silloin, jos motivaatio kriisijohtamisen opiskeluun on esim. ylimielisen ”kyllä minä tämän jo tiedän” -asenteen vuoksi hukassa. Siinä luvussa on mainiota ja varsin avartavaa ytimekästä tarinaa. Kirja on selvästikin tarkoitettu myös ja erityisesti paineen alla työskentelevälle johtajalle.

Ihailen sitä taituruutta, millä viestintäguru Kortesuo on kirjansa kirjoittanut. Näin selkeää viestintää ja asian ytimeen menevää oppikirjaa harvoin tapaa. Kortesuo opettaa selkeästi, miksi kriisiviestijän tehtävänä on saada ihmiset puolelleen ja pysäyttää huhumylly, sekä kertoo, miksi viestintätarpeen ratkaisee kohdeyleisö eikä organisaatio itse. Hän käy avartavasti läpi kriisiviestinnän kaavat, kriisin neljä tyyppiä, meta-aktiivisen medianäkyvyyden, kriisiviestintään liittyvän nolous-käsitteen, kriisiviestinnän yhdeksän kategoriaa, sekä kolme viestinnän ”muskettisoturia” (termi on tiedetoimittaja Sippoinin luomus) eli Ethos, Pathos ja Logos.

Kirjassa on monia meheviä esimerkkejä arjen tilanteista. Mainittakoon tässä viininmaistelun esimerkki, joka on varsin mainio. Siinä Katleena kertoo, kuinka viinin huippuammattilainen kykenee vain 75-80% tulokseen, mutta maallikko ei yllä edes 15% tulokseen. Eli vaikka ei olisikaan täydellinen, on osaamisella väliä. 

Kirjassa käydään ytimekkäästi läpi viestinnälliset metodit (niitä riittää), viestinnän vaiheet (niitäkin riitttää). Kirjan mainonnassa Kauppakamarin nettisivuilla sanotaan: ”Kirjan ohjeiden avulla saat vietyä sanomasi haluamallasi tavalla eteenpäin medialle, asiakkaille ja yhteistyökumppaneille”. Tuo lause on totta, vain jos sinulla on tarvetta viestiä, ehkä kriisiviestinnän tilanne päällä, ostat ja luet kirjan, sekä tietysti sovellat siinä opetettua järkeä käyttäen käytäntöön. Loppukritiikki: Tämä on hyvä kirja. Juuri sellainen kuin hyvän viestintäkirjan kuuluukin olla.

Katleenan nettisivut:

https://eioototta.fi/

Kirjan tiedot:

Kirjan nimi: Riko lasi hätätilanteessa - Kriisiviestinnän pikaopas johtajalle

Kirjoittaja: Katleena Kortesuo

Kustantaja: Kauppakamari

ISBN 9789522464064

Painovuosi: 2016

Sivumäärä: 189 sivua

Kirjastoluokka: 07

https://www.kauppakamarikauppa.fi/riko-lasi-hatatilanteessa-kriisiviestinnan-pikaopas-johtajalle.htmll

« Takaisin