« Takaisin

Taitoa & voimaa kehonpainoharjoittelulla, kirjan arvio

Kulttuuri- ja tiedetoimittaja Tapio Sippoin. 09.04.2020. 17:23:57

Kotona voi tehdä myös voimaharjoittelua. On helpompaa käyttää siihen omaa kehoa (ja hankkia muutama oheishärpäke) kuin rakentaa ja kustantaa kotiin oma kuntosali. Kehonpainoharjoittelua voi oppia ohjattujen harjoitusten lisäksi videoilta ja kirjoista. Nykyiseen karanteenia palvovaan tilanteeseen sopivasti Jarno Härkönen ja Jukka Rajala ovat julkaisseet asiastaan oppikirjan vuonna 2019, eli Taitoa & voimaa kehonpainoharjoittelulla. Kirjassaan he avaavat kehonpainoharjoittelun temppuvalikoimaa, harjoittelutapoja, jonkinlaisen liikepankin ja siihen liittyvät harjoitusohjelmat.  

Kenelle kirja on kirjoitettu?

Rehellisyys kunniaan. Kehonpainoharjoittelu ei ole kaikkien juttu, eikä se kiehdo kuin pientä osaa liikuntaa harrastavia. Tämä kirja sopii parhaiten nuorille aikuisille, sillä jo pelkästään kirjan kuvia katsellessa huomaa, että kovin monissa valokuvissa henkilö X on vaikeahkon näköisesti kyykyssä, haastavasti hiukan solmussa, tai jopa kyykyssä ihan solmussa. Kun mietimme, kuinka vaikeaa on saada tavallinen suomalainen aikuinen kuntosalille, venyttelystä nyt puhumattakaan, niin on vielä vaikeampi nähdä tuo keski-ikäinen persoona vapaaehtoisesti jossain solmukyykyssä. Ja seniorille jo yritys päästä moisiin asentoihin lienee suorastaan vahingollista. Esimerkkinä kerrottakoon, että kirjassa helpoin muoto kyykkyilystä on ns. syväkyykky. Jokainen täysjärkinen tajuaa, että erittäin monelle tavalliselle keski-ikäiselle suomalaiselle jo syväkyykkyyn meneminen on kivulias kauhistus ja liikunnan ilo on siitä kaukana.

Kehonpainoharjoittelu on nykyisin muodikasta ja mukamas uuttaa, vaikka sitä on harrastettu iät ajat. Hiukan yleistäen voi sanoa, että ennen sitä kutsuttiin mm. voimisteluksi,akrobatiaksi tai sirkustemppuiluksi, lähihistoriassa se oli mm. street workout -nimellä julkisuudessa ja nyt se on vihdoin suomentunut kehonpainoharjoitteluksi. Samantapaisia harjoituksia on tehty kamppailulajien ja joogan parissa muutama tuhat vuotta. Tosin kamppailulajeissa on urheiluvalmennuksen kehityksen myötä siirrytty punttien nosteluun, jotta lihaskasvu on voitu optimoida. Ja oikeasti lihaksikkaita joogejahan ei tapaa, elleivät he ole esim. bodanneet ennen joogaan siirtymistään. Loogisesti asiaa tarkastellen tajuaa, että kehonpainoharjoittelussa ei siis ole tavoitteena varsinainen lihaksikkuus, vaan jonkin sortin monipuolisempi kehollinen ulottuvuus. 

Aluksi helppoa, myöhemmin pirullisen haastavaa

Kirja sisältää joitakin erittäin helppoja harjoituksia, eli osa kirjan annista on ns. jokamiehen ja -naisen kauraa, mutta mukaan mahtuu niin ”ufojakin” harjoituksia, ettei tavallisen ihmisen moisia kannata kovinkaan heti alkaa värkkäämään, sillä siinä pikemminkin menee terveys kuin että terveyttä tulisi lisää. Ja senioreille kirja on totisesti raju. Taitoa & voimaa kehonpainoharjoittelulla -kirjan mainoksien mukaan toki ”näiden (harjoitusten) avulla jokainen lähtötasoon katsomatta voi kehittää kehostaan toimivamman, voimakkaamman, liikkuvamman ja taidokkaamman”. Taas kerran mainontaa kannattaa olla uskomatta. 

On luonnollista, että kirjoittajat ovat innostuneita asiastaan, mutta kirjassa intoilu kyllä menee överiksi. Härkösen ja Rajalan mukaan jopa ympärillämme olevat ihmiset pitäisi valita kehonpainoharjoittelun ehdoilla: ”Pidä huolta, että ympärilläsi olevat ihmiset tukevat tavoitteitasi”. Kirjassa on myös liioittele suorittamisen asenne, tyyliin: ”Ole siis tarkka tavoitteissa ja niille pyhitetyissä ajankohdissa”. Kirjoittajille kehonpainoharjoittelun treenitavoitteet ovat siis pyhiä, mikäli heidän kirjoittamaansa on uskominen. Tuo asenne alkaa kyllä lipsua fanaattisuuden puolelle, eikä siitä voi kehua, sillä liikunnan ilo katoaa saman tien.

Kirjan rakenne

Kirjassa on looginen ja toimiva rakenne. Ensin käydään läpi yleisiä harjoitteluun liittyviä asioita ja sen jälkeen liikkuvuuteen liittyvää tietoa ja muutamia fiksuja harjoituksia liikkuvuuden lisäämiseksi. Kirja loppu on jaettu kolmeen eri osaan (tasoon), joissa taitoa ja voimaa lähdetään rakentamaan perusharjoitteiden avulla, luoden pohja keskitason harjoitteille. Harjoituksissa on melko paljon käsillä seisontoja, riippumisia, punnerruksia ja kyykyssä olemisia. Monia harjoituksia ei pysty tekemään sellaisenaan kotona, vaan joko pitää ostaa härpäkkeitä (renkaat, kuminauhat, keppi, puolapuut, kahvakuulat jne.) tai mennä jonnekin, missä on näitä lajikohtaisia harjoitustelineitä.

 

Kirjan nimi: Taitoa & voimaa kehonpainoharjoittelulla

Kirjailijat: Jukka Rajala ja Jarno Härkönen

Valokuvaaja: Marko Simonen

ISBN: 9789523501058

Kieli: Suomi

Paino: 588 grammaa

Julkaistu: 2019

Kustantaja: Fitra

Sivumäärä: 174

« Takaisin