« Takaisin

Amos Rexin kävijämenestys jatkui Studio Drift- ja Magritte -näyttelyiden myötä


Studio Drift, Drifter. Kuva: Stella Ojala / Amos Rex

Amos Rexin ensimmäisessä kevätnäyttelyssä vilisi kävijöitä. Museon teamLab: Massless -avajaisnäyttelyn valtavan suosion jälkeen vuorossa oli belgialainen surrealisti René Magritte, jonka tuotannon rinnalla nähtiin Amsterdamissa työskentelevän taiteilijakollektiivin Studio Driftin teoksia. Näyttelyt nähtiin ensimmäistä kertaa Suomessa, ja ne vetivät puoleensa kolmen kuukauden aikana 145 000 kävijää.

Studio Drift -näyttelyn vetonaulana toiminut Drifter, ilmassa leijaileva utopistinen betonimonoliitti, lumosi kävijät. Näyttelyssä myös törmättiin suomalaisiin arjen esineisiin. Uusimpaan teokseensa ja tutkimusprojektiinsa, Materialismiin, Studio Drift oli lisännyt uusia töitä, jotka perustuivat Nokian puhelimeen, Fiskarsin saksiin, Savoy-vaasiin sekä Suomessa yleisesti käytettyyn muovipussiin.

René Magritten (1898–1967) unenomainen taide ilahdutti suomalaista yleisöä. Näyttely sisälsi teoksia belgialaisen taiteilijan mosaiikkimaiselta uralta aina surrealismin alkutaipaleelta ”sikailukauteen" asti. Bio Rex esitti näyttelyn rinnalla Louis Feuilladen mykkäsarjafilmin Fantômasin.

Ars Fennica 2019 aukeaa 19. kesäkuuta

Amos Rex sulkeutuu näyttelyn rakentamisen ajaksi ja avautuu jälleen 19. kesäkuuta, jolloin museon valtaa pohjoismainen nykytaide. Ensimmäinen kesänäyttely, Ars Fennica 2019, keskittyy Suomen arvostetuimman taidepalkinnon Ars Fennican vuoden 2019 ehdokkaiden töihin. Ehdokkaat ovat Petri Ala-Maunus (Suomi), Miriam Backström (Ruotsi), Ragnar Kjartansson (Islanti), Aurora Reinhard (Suomi) sekä Egill Sæbjörnsson (Islanti).

« Takaisin