« Takaisin

Ihmiskohtaloita oman aikamme kertomuksessa ja rasistinen kamera – syysnäyttelyt avautuvat Valokuvataiteen museossa


Kuva: Jari Silomäki, sarjasta Tunteiden maantiede, 2009–2020.

Suomen valokuvataiteen museo 16.09.2020

Kaapelitehtaan syysnäyttelyt 25.9.2020–6.1.2021

Suomen valokuvataiteen museon Kaapelitehtaan syysnäyttelyt esittävät yksilöiden elämää suhteessa näitä suurempiin yhteiskunnallisiin muutoksiin, tapahtumiin ja rakenteisiin. Valokuvataiteilija Jari Silomäki nostaa uransa laajimmassa soolonäyttelyssä Tunteiden maantiede esiin yksityisiä elämäntarinoita, joiden kokonaisuudesta muodostuu 2000-luvun suuria kertomuksia. Museon kokoelmia esittelevässä Kuvakulma-tilassa on esillä taiteilija Minna L. Henrikssonin teos, joka tutkii valokuvauksen teknologiaan kätkeytyviä syrjiviä rakenteita. Museon Projekti-tilassa jatkaa The Censored Exhibition, performanssi yhden miehen kamppailusta monikansallisen suuryrityksen, Instagramin mielivaltaista sensuuria vastaan.

Jari Silomäki: Tunteiden maantiede 
25.9.2020–6.1.2021

Jari Silomäen (s. 1975) Tunteiden maantiede kertoo tarinoita kodista, arjesta, ihmissuhteista ja elämästä eri puolilla maapalloa. Silomäen työskentelyn keskipisteenä on jo kahden vuosikymmenen ajan ollut yksilön sijoittuminen oman aikansa yhteiskunnalliseen kertomukseen. Suuret maailmanpoliittiset tapahtumat piirtyvät esiin hienovaraisten ja yksityisten tarinoiden kautta. Ilmaisukeinona on tarinallinen dokumenttivalokuva, jossa esiin nousee tekstin ja kuvien liitto. Tunteiden maantiede on Jari Silomäen tähän asti laajin soolonäyttely, jonka teoksista suurin osa nähdään nyt ensimmäistä kertaa.

Näyttelyn nimityö Tunteiden maantiede sai alkunsa vuonna 2005 kirpputorilöydöstä, josta paljastui kokonainen eletty elämä: postikortteja, muistiinpanoja ja päiväkirjamaisia kalenterimerkintöjä. Tuntemattoman ihmisen paperijäämistöön tutustumisen luoma yhteenkuuluvuuden tunne vei Silomäen tutkimaan Internetin keskustelupalstoja ympäri maailmaa. Foorumeilta löydetyt merkinnät saavat muotonsa Silomäen studioonsa lavastamissa tuokiokuvissa. Teos luo kasvot anonyymeille henkilöille ja esittää heidän elämänsä avainkohtauksia, jotka kuljettavat katsojaa yleisestä yksityiseen: ihmisten haluihin, pelkoihin ja unelmiin.

Teossarja Ihmisrakas Kalpana – luokkanousuni tarina saa nimensä Bombayn slummiin naitetusta kastittomasta Kalpana Sojorista, josta tuli monien käänteiden jälkeen satumaisen rikas. Sarjaa varten Silomäki tutustui kahteenkymmeneen elämäntarinaan seitsemässä eri maassa vuosina 2017–2020. Silomäen katse nopeasti vaurastuneisiin on lempeä: tarinat tuovat esiin myös entisen elämän suuret vaikeudet ja uuteen rooliin sopeutumisen haasteet.

Sääpäiväkirja -teossarjaa Silomäki on tehnyt jo vuodesta 2001 ja aikoo jatkaa sitä loppuelämänsä. Muun elämän ohessa mahdollisimman mekaanisesti syntyvät kuvat kiinnittyvät kuvatekstein henkilökohtaisen elämän ja maailmanlaajuisten tapahtumien risteyskohtiin. Silomäen mukaan kuvien kiinnostavuus syntyy suhteessa aikaan, jos on syntyäkseen. Projektin alkaessa lähes 20 vuotta sitten säätila ei ollut poliittisesti latautunut. Nykyään sitä katsotaan ilmastonmuutoksen kautta.

Dokumentaarisessa lyhytelokuvassa Mikloksen näkymätön koti Silomäki kuvaa Budapestin Hármashatár-kukkulan laella itse rakentamassaan majassa asuvaa Miklosta, jonka elämää populistisen hallinnon tekemä lakimuutos horjuttaa.

Jari Silomäen näyttelyä ovat tukeneet Koneen säätiö, Finnfoto – Suomen valokuvajärjestöt ry, Journalistisen kulttuurin edistämissäätiö, Taiteen edistämiskeskus, Suomen Kulttuurirahasto ja Patricia Seppälän säätiö.

Minna L. Henriksson: Sensitometrinen koe Polaroidilla 
25.9.2020–6.1.2021

Museon kokoelmia esittelevässä Kuvakulma-tilassa on syyskaudella esillä taiteilija Minna L. Henrikssonin (s.1976) teos Sensitometrinen koe Polaroidilla. Teos kysyy, voiko kamera olla rasistinen.

Monet valokuvauslaitteet ja värifilmit on suunniteltu ensisijaisesti vaaleaihoisten ihmisten kuvaamiseen. Teknologian kehitykseen ja kaupallisiin sovelluksiin vaikuttavat aina keksijöiden, rahoittajien ja kuluttajien tiedostetut ja tiedostamattomat arvot ja asenteet. Kun Henrikssonille tarjoutui mahdollisuus käyttää suurikokoista Polaroid-kameraa ja uutta filmiä, hän testasi niiden rajoitteita yhdessä tummaihoisen mallin kanssa.

« Takaisin