« Takaisin

Ikonisia kuvia ja omaehtoisia naisia – Suomen valokuvataiteen museo K1 avautuu Kämp Galleriassa


Kuva: Liisa Vääriskoski, 2020

Suomen valokuvataiteen museo 06.08.2020

Suomen valokuvataiteen museon uusi näyttelytila K1 avaa ovensa kolmen naisen omaehtoisella energialla.

Kanadalaisen Douglas Kirklandin (s. 1934) näyttelyissä esiintyy kaksi ikonista naista, jotka loivat vahvaa imagoaan valokuvien kautta. Tarinalliset 1960-luvun kuvasarjat Ilta Marilynin kanssa ja Coco Chanel päästävät katsojat seuraamaan lähietäisyydeltä, kuinka suhde valokuvaajan ja mallin välillä kehittyy, ja miten yhteistyöstä syntyy valokuvia, jotka jäävät elämään.

Nykyhetken perspektiiviä näyttelyihin tuo internetkulttuurissa syntynyt Munalissu. Impulsiivinen performanssihahmo on helsinkiläisen mediataiteilija Liisa Vääriskosken (s. 1991) feministinen alter ego ja taideprojekti, jossa toden ja fiktion välinen raja hämärtyy.

Douglas Kirkland: Coco Chanel & Ilta Marilynin kanssa
20.8.–20.12.2020

Marraskuun 17. päivänä vuonna 1961 hermostunut nuori Douglas Kirkland kohtasi studiossa Hollywoodissa yhden maailman tunnetuimmista elokuvatähdistä. Tehtävänä oli kuvata Marilyn Monroe Look-aikakauslehden 25-vuotisjuhlanumeroon. Kirkland työskenteli pienellä parvekkeella silkkilakanoin varustetun vuoteen yläpuolella, mallinsa sensuellista viehätysvoimasta häkeltyneenä.

Kuvauksia seuranneena päivänä Kirkland kohtasi hyvin toisenlaisen Marilyn Monroen. Tähti kävi tottuneesti ja määrätietoisesti läpi kehitetyt filmit ja saksi paloiksi kuvat, joista ei pitänyt. Oli kuin Marilyn olisi tutkinut luomaansa hahmoa valokuvien kautta, arvioinut millainen siitä oli tullut ja kuinka se voisi tulevaisuudessa kehittyä.

Kahdeksan kuukautta myöhemmin, kesällä 1962 Kirkland lähetettiin Pariisiin kuvaamaan reportaasia Coco Chanelista. 79-vuotias muotiguru ei päästänyt Kirklandia seuraamaan elämäänsä Pariisin muotiviikolla, ennen kuin nuori kuvaaja oli todistanut hänelle taitonsa kuvaamalla kaupungilla muotiluomuksia mallien yllä. Kun luottamus oli saavutettu, Kirkland pääsi taltioimaan rautarouvan ja muotitalon arkea lähietäisyydeltä.

Kirkland oli keskellä Coco Chanelin kuvauksia, kun pysäyttävä uutinen saapui: 36-vuotias Norma Jeane Baker, tunnettu ja rakastettu nimellä Marilyn Monroe, oli kuollut. Toista iltaa Marilynin kanssa ei koskaan tullut.

Kirklandin kuvasarjat sijoittuvat aikakauteen, jolloin valokuvasta tuli suurilevikkisten uutiskuvalehtien ja mainoskuvan kautta modernin, globaalin kulutuskulttuurin keskeinen edistäjä. Coco Chanel ja Marilyn Monroe ymmärsivät kumpikin valokuvan voiman imagon ja itseilmaisun välineenä. Kuvasarjat esittävät imagon rakentuvana prosessina, joka peilaa kuvaajan ja kuvattavan välistä vuorovaikutusta.

Liisa Vääriskoski: Munalissu 20.8.–20.12.2020

Kuinka paljon maailma on muuttunut sitten Marilynin ja Coco Chanelin päivien? Millaisia itseilmaisun välineitä sosiaalinen media on tuonut? Miten naisen roolien mahdollisuudet ovat moninaistuneet?

Munalissun näyttelyssä astutaan kuumimpaan nykyaikaan. Pitkälti Instagramissa toimiva performanssihahmo on yksi mediataiteilija Liisa Vääriskosken tavoista toteuttaa itseään ja kommentoida maailmaa sekä visuaalista kulttuuria. Munalissun hahmossa viihde, kaupallisuus sekä poliittiset teemat kietoutuvat yhteen, usein absurdilla tai humoristisella tavalla. Munalissu avaa myös näkökulman Marilynin ja Coco Chanelin itseilmaisun leikkisään ja itseironiseen ulottuvuuteen.

Munalissu kommentoi omalla tavallaan sosiaalisen median vaatimusta olla jatkuvasti läsnä, upea ja kiinnostava. Teoksissaan hän asettuu katseen kohteeksi, mutta on samalla itse teosten toimija. Hän varaa naiselle oikeuden päättää itse omasta kehostaan. Naisen elinvoimaisuuden esittäminen on osa hahmoa: omasta seksuaalienergiasta saa nauttia ilman historian leimaamaa häpeää.

« Takaisin