« Takaisin

Lahden seudusta kirjoitetuilla artikkeleilla yli 143 miljoonaa luku- ja katselukertaa


Ranskalaisbloggarit Florie Bodin / Editions Nomades (vas.) ja Marion Benattar / Mademoiselle Voyege (oik.) ihastuivat Pulkkilanharjun maisemiin. Kuvaaja: Niina Aalto / Visit Lahti

Lahti Region.  24.01.2020

Lahti Region järjesti vuoden 2019 aikana mediavierailuja yli 40:lle kansainvälisen median edustajalle. Työ kantoi hedelmää, sillä vierailujen pohjalta kirjoitettuja artikkeleita ja mediajulkaisuja on luettu tammikuun loppuun mennessä jo yli 143 miljoonaa kertaa ympäri maailmaa. 

Lahti Region pyrkii lisäämään mediavierailujen ja niiden pohjalta syntyvien julkaisujen avulla Lahden seudun tunnettuutta matkailukohteena sekä levittämään positiivista Suomi-kuvaa maailmalla.

PR- ja media-asiantuntija Niina Aallon mukaan kaikki Lahden seudusta julkaistut artikkelit pyritään kokoamaan Visit Lahden nettisivuille.

-  Vuosi 2019 oli Lahden seudulle ennätyksellinen kansainvälisen medianäkyvyyden ja mediavierailujen määrän suhteen. Näkyvyys tulee vielä kasvamaan, sillä viime vuonna järjestettyjen mediavierailujen tuloksena syntyviä artikkeleita on vielä julkaisematta yli viidessätoista julkaisussa, Aalto kertoo.

Lahden seutu näyttäytyi Kiinan, Japanin, Keski- ja Etelä-Euroopan sekä Yhdysvaltain mediassa kiinnostavana luonto -ja kulttuurikohteena, jossa on monipuoliset mahdollisuudet rentoutumiseen järvimaisemissa, verrattomat liikuntamahdollisuudet sekä kiinnostava paikallinen elämäntapa.

Venäjällä näkyvyyttä tuli etenkin moottoriurheilumediassa, sillä Lahden seutu järjesti yhdessä VisitKouvolan kanssa mediavierailun venäläiselle toimittajaryhmälle, joka vieraili MotoGP -testiajoissa, Women in Motorsport -kongressissa sekä Valtteri Bottas Duathlonissa.

Merkittävä urheilutapahtuma oli myös Nokian Tyres IRONMAN 70.3 Finland, jota seuraamaan ja kokemaan saapui joukko saksalaisia urheiluvaikuttajia.

Niina Aalto korostaa, ettei julkaisu aina seuraa välittömästi matkaa.

- Usein artikkeli julkaistaan vasta seuraavan matkailusesongin kynnyksellä vuoden tai joskus vasta parinkin vuoden päästä. Suuret lukija- ja seuraajamäärät eivät kuitenkaan ole kaikki kaikessa, sillä tärkeämpää on tavoittaa juuri oikea kohderyhmä. Pienemmät, matkailuun keskittyvät niche-mediat toimivat toisinaan jopa suurilevikkisiä julkaisuja paremmin.

Suurin osa vuoden 2019 mediavierailuista järjestettiin läntistä Järvi-Suomea markkinoivan Lahden seutu - Lahti Region Oy:n Western Lakeland -hankkeen sekä #sporttourism-hankkeen myötä. Niina Aallon mukaan Lakeland-yhteistyö on kansainvälisessä mediatyössä avainasemassa, sillä Lahden seutu pyrkii näyttäytymään kansainvälisissä markkinointitoimenpiteissä nimenomaan Järvi-Suomena.

- Haluamme kiittää mediavierailujen järjestämisestä mm. paikallisia yrittäjiä ja yrityksiä, matkailun alueorganisaatioita, Business Finlandin Visit Finland -yksikköä sekä lento- ja kuljetusyhtiöitä. Onnistunut mediavierailu on aina monen tekijän summa, jonka tuoma näkyvyys vaikuttaa positiivisen maakuvan syntyyn ja kerryttää alueen matkailutuloja. Näkyvyydestä hyötyvät myös matkailualan ulkopuoliset toimijat, Aalto summaa.

 
San Diego Union Tribuneen kirjoittava yhdysvaltalaistoimittaja Marlise Kast (oik.) ja kuvaaja Ben Myers (vas). pääsivät tutustumaan Lanu Puistoon Maaria Alénin (kesk.) opastuksella. Kuvaaja: Niina Aalto / Visit Lahti

« Takaisin