« Takaisin

Viiden tähden Päijänne


Kuvituskuva Vääksyn kanavalta, joka on portti Vesijärveltä Päijänteelle vesitse: Kuva: Unto Rönkkönen

Järjestimme Asikkalan kunnan Lahti Regionin kanssa 24.9. vesistömatkailun kehittämisestä seminaarin yhdessä Päijänteen ja Saimaan alueen matkailutoimijoiden kanssa. Tilaisuuden henki oli hyvä ja tästä on hyvä lähteä rakentamaan laajempia kokonaisuuksia Päijänteen matkailualueen uudelle tulevaisuudelle. Myös Jyväskylästä tuli vahva tuki laajemmalle yhteistyölle. On selvää, että Lahti ja Jyväskylä ovat avainasemassa, Päijänteen matkailualueen kehittämisestä puhutaan. Matkailualueella ei ole kunta – tai maakuntarajoja. Yritysten aktiivinen rooli ja yhteistyö ovat avainasemassa. Siksi sitä pitää kaikin keinoin tukea. Tämä oppi kannattaa Lapista ottaa. Viiden tähden Päijänne on olemassa. Samoin Saimaa ja koko Järvi –Suomi. Kansainvälisille markkinoille ei kuitenkaan tule mennä yksin tai erikseen. 

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner oli mukana kertomassa valtion roolista ja tavoitteista väylien suunnittelussa vuoteen 2030 saakka. Ministeri kertoi tilaisuudessa selvityksestä, jossa tutkitaan eri mahdollisuuksia yhdistää Päijänteen ja Saimaan vesistöjä edelleen uusilla väyläratkaisuilla 2020-luvulla. Olemme keskustelleet tästä jo viime vuodesta saakka yhdessä Saimaan alueen toimijoiden kanssa ja ministeri on teettänyt aiheesta selvityksen, joka julkaistaan nyt syyskuun lopulla.  Seminaarin osallistui matkailualan toimijoita molemmilta vesialueilta. Kuulimme myös Ruotsin esimerkin, miten Götan – kanava on toteutettu. Finnair kansainvälisenä toimijana kannusti Järvi-Suomea matkailualueena entistä kunnianhimoisempaan toimintaan tulevaisuudessa. Houkuttelevia tuotteita on olemassa, ne pitää vain osata tarjota, myydä ja markkinoida. Finnair on tähän yksi kansainvälinen kanava. Meillä on nyt vain kaksi kansainvälisesti tunnettua matkailualuetta, Lappi ja Helsinki. Jatkossa meillä voisi olla neljä: Järvi-Suomi (Lake Land) ja rannikkoseutu. 

Matkailu työllistää noin 145.000 ihmistä Suomessa ja se on meidän nopeimmin kasvava toimiala. Siksi matkailusta pitää puhua vakavasti työpaikkojen ja verotulojen mahdollistajana. Perusväylien eli teiden ja raiteiden pitää olla kunnossa, jotta saavutettavuus matkailukohteisiin on realismia kansainvälisille matkailijoille. Valtiovarainministeriön tahto olla myöntämättä 300 miljoonan euron rahoitusta ensi vuoden budjetissa perusväylien pitoon näkyy myös meillä. Huolimatta siitä, että näin parlamentaarisesti sovittiin. Seuraavan hallituksen on korjattava tämä ja etsittävä rahat. Toimivien liikenneväylien lisäksi tarvitaan entistä tiiviimpää valtakunnallista ja alueellista yhteistyötä.

Viiden tähden Päijänne voisi aloittaa satamien tiiviillä yhteismarkkinoilla. Etelä-Päijänteen ympärillä on jo nyt erinomaisia vierasvenesatamia ja vierailukohteita. Yhteismarkkinointia ja yhteistä nimittäjää ei vielä ole. Aluksi Asikkalan, Padasjoen, Sysmän, Hartolan ja Kuhmoisten pitää tässä löytää toisensa. Vesistöalueeseen kuuluvat myös Heinola, Hollola ja Lahti. Satamien lisäksi mukaan tulee saada kaikki halukkaan palvelutarjoajat. Lopputuloksena syntyisi Päijänteen alueen yhteinen matkailuyhdistys, jolla olisi myös yhteinen myynti, toimiva keskusvaraamo ja markkinointi. Myös pienten ruoka – ja majoitusyrittäjien mukanaolo on tärkeää. Maaseutumatkailun toimijat tekevät kokonaisuuden. Suomalainen puhdas ruoka ja vesi kiinnostaa koko maailmaa ja oikein kaupallistettuna, sillä tehdään vielä paljon työtä ja toimeentuloa. Hyviä hankkeitakin tarvitaan. Näin teimme Kuusamossa ja tulokset ovat nyt kaikkien nähtävillä.  Erämaajärven matkailu ei koskaan tule olemaan massamatkailua eikä luontomme sitä kestäisikään. Silti meillä on mahdollisuus luoda maakuntaamme satoja uusia työpaikkoja matkailun ympärille, jos teemme asioita oikein ja määrätietoisesti.

Ville Skinnari

Kansanedustaja (sd.)

« Takaisin