« Takaisin

Maailman selkäpäivänä 16.10. huomio selän hyvinvointiin – Selkä taas liikkeelle

Selkäliitto ry 16.10.2020

Tänään 16.10. vietetään maailman selkäpäivää. Koronaviruspandemia on tänä vuonna rajoittanut mahdollisuuksiamme liikkua ja pysyä aktiivisena. Maailman selkäpäivän ja parhaillaan vietettävän selkäviikon teemana onkin "Back on Track – Selkä taas liikkeelle", jolla kannustetaan ihmisiä liikkeelle ja huolehtimaan selän hyvinvoinnista. Selkäoireet ovat yksi yleisimmistä syistä sairauspoissaoloihin.

Säännöllinen ja monipuolinen liikkuminen edistää selän hyvinvointia ja ehkäisee selkäoireita. Liikkumattomuus sen sijaan heikentää lihaksia ja selän rakenteita, ja lopulta yleensä pitkittää selkäkipua. Silloinkin kun selkä oireilee, ei pidä lopettaa liikkumista vaan pysyä aktiivisena.

Selkäliiton tekemän koronakyselyn mukaan 43 prosenttia selkä- ja niskakipuisista kertoi liikunnan harrastamisen vähentyneen pandemian aikana. Liikuntaa harrasti kuten ennenkin 35 prosenttia ja 20 prosenttia ilmoitti harrastaneensa liikuntaa jopa aiempaa enemmän. Joka kolmas kertoi löytäneensä korona-aikana uusia liikuntaharrastuksia, kuten ulkoliikunnan, nettijumpat ja kotijumpan. Liikunta olikin kyselyn mukaan käytetyin itsehoitokeino selkä- ja niskakivun lievittämiseen. 

– Maailman selkäpäivänä ja selkäviikolla haluamme muistuttaa ihmisiä liikkumisen merkityksestä selän hyvinvoinnille. Säännöllinen liikunta on keskeinen osa selkäkivun ennaltaehkäisyä ja hoitoa. Nyt korona-aikana tulisi huolehtia riittävästä arkiaktiivisuudesta ja liikunnasta, koska monilla työmatkaliikkuminen ja tutut liikuntaharrastukset ovat vähentyneet. Jo pienikin määrä liikuntaa edistää selän toimintakykyä. Se voi olla kävelylenkki, taukojumppa, venyttelyhetki tai pihatöiden tekemistä, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

« Takaisin