« Takaisin

Kuluttajatutkimus: ahventa, kuhaa ja siikaa halutaan enemmän lautasille

Pro Kala ry. 18.02.2021

Pro Kala ry on teettänyt suomalaisten kalan käyttöä selvittäviä kuluttajatutkimuksia jo kymmenen vuoden ajan. Uusin kuluttajatutkimus kertoo, että kalan syönti on edelleen lähes koko kansan juttu: 92 prosenttia suomalaisista syö kalaa.

Siinä, kuinka usein kalaa syödään, olisi monella kuitenkin parantamisen varaa. Vain noin kolmannes kertoo syövänsä kalaa vähintään kaksi kertaa viikossa eli suositusten mukaan.

– Kerran viikossa syöviä on myös kolmannes, ja kolmannes syö kalaa harvemmin kuin joka toinen viikko. Kaksi kolmesta suomalaisesta voisi siis lisätä kalan syöntiään, pohtii Pro Kala ry:n toiminnanjohtaja Katriina Partanen.

Tutkimuksessa kysyttiin, mitä kotimaisia kalalajeja kuluttajat haluaisivat käyttää enemmän. Kolmen kärjessä ovat ahven, kuha ja siika. Vastaajista 72 prosenttia kertoi myös, että söisi kalaa enemmän, mikäli kotimaista kalaa olisi kaupoissa enemmän tarjolla.

– Kotimaista kalaa halutaan käyttää enemmän kuin sitä pystytään tällä hetkellä tuottamaan. Kysyntä ei ole siis ongelma, vaan tarjonta. Ammattikalastajat ovat jo pitkään puhuneet alansa ongelmista, kuten haittaeläimistä ja kalavesien saatavuudesta, mutta ratkaisuja ei vielä ole nähty. Kalankasvatuksen puolella ympäristöluvitus hidastaa kasvatuksen lisäämistä, Partanen toteaa.

Tietoisuus ruoan ympäristövaikutuksista on ollut jo vuosia kasvussa. Suomalaiset tietävät melko hyvin, että kala on ilmastoystävällistä ruokaa.

– 61 prosenttia tutkimukseen vastanneista sanoo olevansa sitä mieltä, että kalan syönti on ilmastoteko, Partanen kertoo.

Kolme neljästä vastaajasta kertoi olevansa huolissaan Itämeren saastumisesta. Vain puolet kuitenkin tiesi, että ammattimainen kalastus parantaa Itämeren tilaa.

– Kalastus poistaa kalasaaliin mukana Itämerestä meille ihmisille tärkeitä ravinteita, typpeä ja fosforia, jotka meressä aiheuttavat rehevöitymistä. Kalastus on tällä hetkellä käytännössä ainoa keino ravinteiden poistamiseen Itämerestä, Partanen selittää.

Tutkimuksen toteutti Consumer Compass Oy Pro Kala ry:n toimeksiannosta. Tutkimus toteutettiin Consumer Compassin nettipaneelissa helmikuussa 2021. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yli 18-vuotiaat suomalaiset. Kyselyyn osallistui yhteensä 1037 vastaajaa. Aineisto painotettiin vastaamaan aikuisväestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan.

« Takaisin