« Takaisin

Pohjois-Suomessa ennätysmäärä lunta, etelässä golf-välineitä kaiveltiin jo tammikuussa

Muoti- ja urheilukauppa TMA ry. 07.02.2020

Suomalaiset ostivat vuonna 2019 vaatteita 3,3 miljardilla ja kenkiä 676 miljoonalla eurolla. Urheiluvälineiden myyntiä kertyi 406 miljoonaa euroa. Historiallisen huono joulukuu romautti muuten hyvin kasvaneen myynnin. 

Vaateostosten arvo laski vuonna 2019 yhteensä 2,1 prosenttia ja kenkäostosten 0,9 prosenttia. Monelle kaupalle joulukuu oli vuosituhannen huonoin. Myynnin poikkeuksellisesta takkuamisesta kertoo, että pelkästään joulukuussa ala menetti myyntiä enemmän, kuin myyntieuroja menetettiin ulkomaisille verkkokaupoille koko vuonna.

– Lumettomasta talvesta huolimatta urheilukaupoista, markettien ja tavaratalojen urheiluosastoilta ja erityisesti verkkokaupoista suomalaiset ostivat vuonna 2019 enemmän sekä vaatteita että kenkiä, kuin vuotta aiemmin, kertoo Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Suomalaisten muodin ja urheilun verkko-ostosten arvo ulkomailta kasvoi 18,2 prosenttia, päätyen 479 miljoonaa euroon.

– Pelkästään vaatteita ja kenkiä ostettiin 429 miljoonalla eurolla, mikä on 10,8 prosenttia koko markkinasta, Kankaanpää kertoo. 

Joulukaupan laskun on arvioitu pääosin johtuvan säästä ja muuttuneesta veronpalautuskäytännöstä, mutta vaikuttavia syitä ovat myös marraskuun vahvistuneet ostopäivät, kuten Black Friday. Sääolojen ääri-ilmiöt ovat yleistyneet ja niistä muoti- ja urheilukauppa on saanut osansa tänä talvena. 

– Kun pohjoisessa on ollut ennätysmäärä lunta, etelässä golf-välineitä ja juoksukenkiä on kaiveltu jo tammikuusta lähtien. Eikä tilanne vaikuttanut ainoastaan urheilukauppaan. Lumeton ja leuto talvi laski talvivaatteiden ja kenkien myyntiä yhtä dramaattisesti myös muotikaupoissa. Kaupan täytyykin oppia sopeutumaan erittäin vaihteleviin olosuhteisiin, arvioi Kankaanpää.

« Takaisin