« Takaisin

Postille ensimmäinen lämpötilasäädelty HCT-jättirekka Helsinki-Riihimäki-Jyväskylä välille

Posti vahvistaa asemiaan elintarvikelogistiikan kuljettamisessa.Postin ensimmäinen HCT-jättirekka (High Capacity Transport) kuljettaa elintarvikkeita Helsinki-Riihimäki-Jyväskylä välillä. Elintarvikkeita kuljetetaan kahdessa eri lämpötilassa, pakastetuotteet -18 asteessa ja viileätuotteet +2 - +6 asteessa. Yhdistelmään mahtuu yhteensä 44 tonnia elintarvikkeita.

- Posti on vahvistanut strategiansa mukaisesti palvelukyvykkyyttä niin elintarviketeollisuudelle, päivittäistavarakaupalle kuin Foodservice-sektorille. Nyt hankittu ajoneuvo on ajossa 20 tuntia vuorokaudesta, sanoo Elintarvikelogistiikan johtaja Jani Lindström Postilta.

Lindström kertoo Postin olevan neutraali jakeluoperaattori ja logistiikkakumppani niin päivittäistavaralogistiikassa kuin ruuan verkkokaupassa. Posti tavoittelee muutaman vuoden sisällä 100 miljoonan euron liikevaihtoa elintarvikelogistiikassa. Postin palveluratkaisuiden avulla elintarvikkeet päätyvät kattavasti koko Suomen päivittäistavarakauppoihin, yrityksiin, ravintoloihin, hotelleihin ja vaikkapa suomalaisille koteihin.  

30 % enemmän kuljetuskapasiteettia 

HCT-yhdistelmä on kahden puoliperävaunun ja vetoauton yhdistelmä, joka on toteutettu nykyisillä sarjavalmisteisilla kuljetusyksiköillä. HCT on kansainvälisesti vakiintunut termi normaalia pidemmille tai raskaammille yhdistelmille tieliikenteessä, joita ei kuitenkaan pidetä erikoiskuljetuksina. Yhdistelmällä on pituutta lähes 32 metriä ja korkeutta 4,4 metriä. Suurin sallittu yhdistelmämassa on 76 tonnia. Suomen tiestö on suunniteltu jopa 120 tonnin erikoiskuljetuksille.

Postin ajoneuvokalustosta vastaava päällikkö Matias Lehtomäki testiajoi rekkaa ennen sen käyttöönottoa ja totesi rekan olevan turvallinen ja lempeä kuljetettava. Rekassa on automaattinen kaistavahti, hätäjarruavustin sekä koko yhdistelmä on ajovakauden hallintajärjestelmän piirissä.

- Ennakoivalla ajotavalla tämäkin rekka matkaa hyvin miellyttävästi. Yhdistelmässä on noin 200 m3 kuljetuskapasiteettia, mikä on noin 30 % enemmän kuljetuskapasiteettia kuin niin sanotusti normaalikokoisissa rekoissamme. Tätä kautta voimme vähentää hiilidioksidipäästöjämme.

Tavoitteena pienin polttoaineen kulutus kokoluokassaan

Lehtomäki toteaa, että rekan polttoaineen kulutuksen ensitulokset ovat hyvät. Polttoaineen kulutukseen vaikuttavat ajoneuvon aerodynaaminen vetoauto ja perävaunut, rengaspainevahdit, matalat vierinvastusrenkaat ja voimalinjakokonaisuuden optimointi sekä ennakoiva ja maastontunteva vakionopeussäädin.

- Tavoitteena on olla kärjessä kulutuksen vähyydessä tämän kokoluokan yhdistelmällä, Lehtomäki sanoo.

Katso video

« Takaisin