« Takaisin

Sähköbussit haastavat dieselit kaupungeissa

Suomen ensimmäinen laajamittainen sähköbussiliikennöinti käynnistyy elokuussa, kun VR-Yhtymään kuuluva Pohjolan Liikenne ottaa käyttöön täysin uudenlaiset sähköbussit pääkaupunkiseudun HSL-liikenteessä. Uusi bussimalli pärjää kilpailussa tavallisille diesel-busseille.

Suurikokoisten akkujen ansiosta sähköbusseilla voidaan ajaa entistä pidempiä matkoja, jolloin myös niiden toimintavarmuus on parempi. Tehostuneet valmistusprosessit ovat puolestaan laskeneet kustannuksia ja madaltaneet bussien hintoja. Sähköbusseista on viimein tullut aidosti kannattavia ja kilpailukykyisiä kaupunkiliikenteessä diesel-busseihin verrattuna. Sähköbussit ovat myös merkittävästi ympäristöystävällisempiä diesel-busseihin verrattuna.

Valmistautuminen sähköbussiliikenteeseen alkoi Suomessa toden teolla syksyllä 2018, kun Helsingin seudun liikenne (HSL) käynnisti kilpailutuksen, jossa liikennöitsijöiltä vaadittiin ensimmäisen kerran sähköbusseja.

 - HSL edellytti kilpailutuksessa viittä sähköbussia Leppävaaraan. Me tarjosimme niitä 25 ja lisäksi 10 Keravalle. Osoitimme, että sähköbusseilla voi menestyksekkäästi osallistua sopimusliikenteen tiukkoihin kilpailutuksiin, kertoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko.

Suurin osa Pohjolan Liikenteen uusista sähköbusseista otetaan käyttöön elokuussa. Tammikuussa 2020 Leppävaaran bussien määrä kasvaa vielä viidellä.

Elokuussa käyttöön tuleva bussimalli edustaa teknologiaa, jossa bussit perusladataan yöaikaan varikolla ja latausta täydennetään tarvittaessa työpäivän aikana. Bussit toimittaa maailman suurin bussivalmistaja kiinalainen Yutong, joka on kehittänyt sähköbusseja kahdenkymmenen vuoden ajan. Viime vuonna Yutong valmisti yli 25 000 sähköbussia. Yhtiön busseja on jo käytössä eri puolilla maailmaa. Euroopassa niillä liikennöidään muun muassa Islannissa, Ranskassa, Englannissa ja Tanskassa.

- Olen innostunut ja ylpeä, että pääsemme kantamaan oman kortemme kekoon ilmastotalkoissa. Sähköbussit soveltuvat kaupunkien joukkoliikenteeseen erinomaisesti, sillä ne vähentävät merkittävästi päästöjä. Lisäksi niiden liike on tasaista ja ne ovat hiljaisia, joten niillä on miellyttävää matkustaa, toteaa Alanko.

 

Sähköbussifaktoja:

  • Busseissa käytetään uusiutuvaa sähköenergiaa.
  • Yhdellä latauksella voidaan ajaa jopa 300 km.
  • Bussien ilmastointi toimii ilmalämpöpumpulla.
  • Kylmillä ilmoilla lämmitystä tuetaan biopolttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä.
  • Sähköbussit eivät tuota lainkaan lähipäästöjä.
  • Diesel-moottorin, vaihdelaatikon ja päästöyksikön sijasta busseissa on vain pienikokoinen sähkömoottori.
« Takaisin