« Takaisin

Täyssähkökäyttöisten henkilöautojen ensirekisteröintien määrässä selkeää kasvua

Trafi


Täyssähkökäyttöisten henkilöautojen ensirekisteröinnit Suomessa vuosina 2014-2018 vuosineljänneksittäin tarkasteltuna

Täyssähköhenkilöautojen ensirekisteröinnit ovat reippaassa kasvussa. Maaliskuussa ensirekisteröitiin enemmän täyssähköautoja kuin koskaan aiemmin.

Suomessa on tammi-maaliskuussa ensirekisteröity jo yhteensä 175 täyssähkökäyttöistä henkilöautoa, mikä on noin 36 % enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Vuoden 2017 ensimmäisen neljänneksen aikana ensirekisteröitiin 129 täyssähköautoa ja vuotta aiemmin eli vuonna 2016 vastaava luku oli 77 autoa.

”Maaliskuussa ensirekisteröitiin 102 kappaletta täyssähköautoja eli kuukausitasolla enemmän kuin koskaan aikaisemmin”, kertoo eritysasiantuntija Mika Idman.

Viime vuonna täyssähköautoja ensirekisteröitiin yhteensä 502 kappaletta, mikä on 0,4 prosenttia kaikista maassamme vuonna 2017 ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Täyssähköautojen osuus liikennekäytössä olevista henkilöautoista oli viime vuonna 1 449 kappaletta eli 0,1 prosenttia.

Sähköautoja ensirekisteröitiin eniten suurissa kaupungeissa

Alkuvuonna täyssähköautoja on ensirekisteröity eniten Uudellamaalla (100 kpl), jossa eniten Vantaalla (33). Täyssähköautojen ensirekisteröinnit painottuvat koko maassa suuriin kaupunkeihin.

Suomeen tuodaan myös käytettyjä täyssähköautoja. Kuluvana vuonna niitä on tuotu 42 kappaletta. Vuonna 2017 Suomeen tuotiin 158 käytettyä täyssähköautoa.

”On mielenkiintoista nähdä, miten käytettynä maahantuotujen täyssähköautojen määrä kehittyy. Useissa Euroopan maissa on tuettu täyssähköautojen ja muiden vähäpäästöisten autojen hankintaa, joten näitä tuotaneen myös jatkossa Suomeen käytettyinä”, kertoo johtava asiantuntija Outi Ampuja.

Täyssähköauton hankintatuella vauhtia täyssähköautojen ensirekisteröinteihin

Vuoden 2018 alusta valtio on myöntänyt uuden sähköauton ostajalle tai pitkäaikaisvuokraajalle 2000 euroa valtion hankintatukea. Hankintatuki on voimassa vuosina 2018–2021.

”Tähän mennessä hankintatukea on haettu yhteensä 76 täyssähköautolle”, kertoo kehityspäällikkö Tuovi Tervasmäki. Trafi tiedottaa sähkö- ja konversiotukien tilanteesta tarkemmin kesän aikana.

”Täyssähköautojen kasvaneeseen kysyntään on voinut vaikutta hankintatuen ohella myös se, että markkinoille on tullut aiempaa enemmän täyssähköautomalleja. Myös sähköautoja palveleva latauspisteiden jakeluinfra on laajentunut”, toteaa Ampuja.

Täyssähköauto yksi keino liikenteen päästöjen vähentämisessä 

Täyssähköauto edustaa ympäristöystävällistä teknologiaa, koska se on hyvin energiatehokas verrattuna esimerkiksi bensiiniautoon. Sähköauto ei tuota lainkaan lähipäästöjä ja lisäksi se on hiljainen ajettaessa alhaisilla nopeuksilla. Täyssähköautolla on mahdollista ajaa tuottamatta ajon aikaisia hiilidioksidipäästöjä, mikäli auto ladataan uusiutuvasti tuotetulla sähköllä.

Kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi myös liikenteessä tulisi siirtyä käyttämään fossiilisten käyttövoimien sijaan vaihtoehtoisia käyttövoimia. Kansallisen tavoitteen mukaan vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus uusista henkilö- ja pakettiautoista tulisi olla 20 % vuonna 2020 ja 50 % vuonna 2025. Vuonna 2030 kaikki Suomessa myytävien uusien autojen tulisi olla vaihtoehtoisten käyttövoimien käyttöön soveltuvia.

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla tarkoitetaan sähköä, vetyä, maa- ja biokaasua sekä nestemäisiä biopolttoaineita korkeina pitoisuuksina. Vuonna 2017 vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 2,9 prosenttia. 

« Takaisin