« Takaisin

Valtion ja kuntien yhteisymmärryksen löytyminen tärkeä askel tunnin junille

Rakennusteollisuus RT 15.02.2020

”Tunnin junat nytkähtävät nyt kunnolla eteenpäin, kun valtio ja kunnat pääsivät poikkeuksellisen laajaan yhteisymmärrykseen kahden hankeyhtiön perustamisesta. Sopu syntyi kreivin aikaan myös EU-rahoituksen kannalta”, Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell kommentoi liikenne- ja viestintäministeriön julkistamaa neuvottelutulosta.

Valtion ja kuntien osakassopimukset ja yhteinen rahoitus hankeyhtiöiden perustamiseksi mahdollistavat pääradan kapasiteettilisäyksen suunnittelun käynnistämisen Helsingin ja Tampereen välillä sekä Turun tunnin juna -hankkeen etenemisen pysähtymättä. Nyt Suomi pystyy myös hakemaan raidehankkeisiin EU-tukea Verkkojen Eurooppa -rahoituksesta, jonka avoinna oleva hakukierros päättyy 26. helmikuuta 2020.

”Tunnin junilla varmistetaan kestävä liikkuminen, nykyistä laajemmat työssäkäyntialueet ja riittävä asuntotuotanto kaupungistuvassa Suomessa. Suomi-radan ja Turun tunnin junan hankkeissa on kyse järjestelmätason muutoksesta, jossa investoidaan tulevaisuuteen ja ilmastotalkoisiin”, Randell toteaa.

Väestöennusteiden mukaan vuonna 2040 väkiluku kasvaa Suomessa enää Uudellamaalla. Väestöltään väheneviä kuntia on tuolloin 260, ja niissä yhteensä yli 2 miljoonaa asukasta.

”Kasvukeskusten yhdistäminen luo hyvinvointia koko maahan. Ratahankkeet eivät hyödytä vain niiden päissä tai varrella olevia kaupunkiseutuja, vaan talouden vahvistuminen säteilee muuallekin Suomeen. ”

Randell painottaa hankeyhtiöiden merkitystä suurinvestointien käynnistymiseksi: ”Perinteisillä toteuttamismalleilla ja suoraan valtion budjetista rahoitettuna tunnin junat eivät todennäköisesti toteutuisi ikinä.”

”Suunnittelun edetessä mitataan hallituksen rohkeutta ja pitkänäköisyyttä tehdä rakentamispäätökset ja viedä Suomi aidosti uudelle vuosituhannelle osana Eurooppaa.”

« Takaisin